Les al·legacions presentades per Anafric són les següents:
- Directrius Clares i Comprensibles: Anafric insta que sestableixin directrius clares i de fàcil comprensió per a la correcta implementació del reglament, facilitant així el seu compliment per part de tots els actors involucrats.
- Col·laboració Público-Privada: Es destaca la necessitat d’una col·laboració estreta entre el sector públic i privat, especialment perquè operadors i comerciants, amb especial èmfasi a les pimes, puguin complir amb el que disposa el reglament de manera efectiva.
- Impacte al Sector Boví: Anafric adverteix que el reglament podria tenir un impacte negatiu significatiu en el sector boví a causa de la seva elevada càrrega burocràtica i el consegüent impacte econòmic. L’associació subratlla la importància de considerar aquests efectes al procés legislatiu.
- Grup de Treball d’Experts: Anafric considera imperatiu la creació d’un grup de treball conjunt d’experts que faciliti la implementació de la legislació, assegurant que les mesures adoptades siguin viables i efectives.
- Esforç Desproporcionat: L’EUDR requerirà un enorme esforç per part del sector de la carn de boví per demostrar que no prové de zones de desforestació, cosa que Anafric considera una mesura desproporcionada en temps difícils. L’associació assenyala que aquesta càrrega addicional no es pot imposar a agricultors, comerciants i productors de carn sense un suport adequat.
- Traçabilitat Existent: Anafric argumenta que el sistema de control de traçabilitat en marxa des de principis del segle XXI ja permet garantir el control necessari, suggerint que lenfocament actual és suficient per complir amb els objectius del reglament.
- Finalment, Anafric explica que cal un lideratge més gran per part de les autoritats competents espanyoles per analitzar en profunditat l’aplicació de la normativa i assegurar-ne la implementació efectiva i justa. L’associació reitera el compromís amb la sostenibilitat i la lluita contra la desforestació, però insisteix en la necessitat d’un enfocament equilibrat i realista.
Sobre el Reglament (UE) 2013/1115 (EUDR):
Objectiu del Reglament: El Reglament (UE) 2013/1115, conegut com a EUDR, té com a principal objectiu combatre la desforestació i la degradació forestal associades a la comercialització de certes matèries primeres i productes a la Unió Europea. Busca assegurar que els productes venuts al mercat de la UE no contribueixin a la desforestació global.
Productes Afectats: L’EUDR s’aplica a una llista específica de matèries primeres i productes que tenen un alt risc d’estar vinculats a la desforestació, com ara la soja, l’oli de palma, el cautxú, el cacau, el cafè i la carn de boví, així com alguns derivats daquests productes.
Requisits de Diligència Deguda: Les empreses que comercialitzen aquests productes a la UE han de complir amb estrictes requisits de diligència deguda. Això inclou l’obligació de traçar l’origen dels productes i assegurar que no provenen de terres desforestades. Les empreses han de recopilar i verificar informació sobre la cadena de subministrament i fer avaluacions de risc per garantir el compliment del reglament.
Obligacions de Traçabilitat: Per complir amb l’EUDR, les empreses han de proporcionar proves de la traçabilitat dels productes, demostrant que es van obtenir de manera legal i sostenible. Això implica la recopilació de dades geogràfiques detallades i la implementació de sistemes que permetin rastrejar els productes des del seu origen fins al punt de venda a la UE.
Sancions i Compliment: El reglament estableix mesures de control i sancions per assegurar-ne el compliment. Els Estats membres de la UE són responsables de supervisar i fer complir el reglament, incloent-hi la realització d’inspeccions i la imposició de sancions a les empreses que no compleixin les obligacions de diligència deguda i traçabilitat. Les sancions poden incloure multes significatives i la prohibició de comercialització dels productes no conformes.