Analitzen les claus del lideratge del porcí i la seva rellevància per a l’economia rural en un nou llibre Els reptes del sector porcí espanyol

Cajamar i INTERPORC han presentat el llibre ‘Els reptes del sector porcí espanyol’. La publicació ha estat coordinada per Manuel Lainez, director d’Innovació i Desenvolupament Agroalimentari de Cajamar i Daniel Hernández, veterinari especialitzat en benestar animal i qualitat. Aquest nou llibre recull una anàlisi exhaustiva i actualitzada d’un model de ramaderia moderna i responsable que cerca no només liderar en termes de volum de producció, sinó també en qualitat i sostenibilitat dels seus processos al llarg de tota la cadena, i que s’hi esforça a respondre a les demandes dels consumidors i de la societat.

 

 

 

 

La publicació repassa la importància social i econòmica del sector, el nou context social de la producció i el consum de carn, les noves polítiques europees en matèria de sostenibilitat ambiental i social i el context del mercat internacional del comerç de la carn de porcí.

A l’inici de la presentació hi han intervingut Eduardo Baamonde, president de Cajamar, i Manuel García, president d’INTERPORC. A continuació, Manuel Lainez, coordinador de l’obra, i Yolanda Parrilla, responsable tècnic de Sector Porcí en Cooperatives Agroalimentàries Espanya i una de les autores que han col·laborat al llibre, han resumit les principals conclusions de la monografia, abans de donar pas a una taula rodona titulada ‘Com consolidar el lideratge’, que ha moderat Alberto Herranz, director general d’INTERPORC. Finalment, José Miguel Herrero, director general d´Alimentació del Ministeri, ha estat l´encarregat de tancar l´esdeveniment.

Referent de mercat i motor del món rural

El porcí és el subsector més dinàmic de la ramaderia espanyola. Suposa més del 40% de la producció final ramadera i el 16% de la producció final agrària. Considerant el conjunt de la cadena de valor, que inclou fabricació de pinsos, granges porcines i indústries càrnies associades, factura uns 38.000 milions d’euros anuals i genera més de 400.000 llocs de treball directes i indirectes, claus per fixar població al medi rural.

Amb una producció anual de 4,8 milions de tones, el nostre país lidera l’oferta de la Unió Europea i és un dels actors més destacats del mercat global, amb vendes a l’exterior de gairebé 3 milions de tones de carn fresca i productes elaborats a més de 130 països.

A més de la seva dimensió macroeconòmica, l’activitat de producció i transformació de la carn de porc és present a pràcticament tot el territori nacional i és clau per evitar la despoblació de les zones rurals i assegurar el manteniment del teixit agroindustrial de l’Espanya interior.

En els darrers anys, mentre el model de producció porcina espanyola ha consolidat la seva posició de lideratge al mercat global, el context normatiu i social s’ha anat transformant notablement arran de la posada en marxa de les estratègies europees ‘De la Granja a la Taula’ i ‘Zero Contaminació’, ambdues fundades al Pacte Verd de la Comissió.

Simultàniament, el conjunt de la societat ha canviat la seva percepció tant dels sistemes de producció, de les explotacions, com dels hàbits relacionats amb el consum de carn i les seves conseqüències al medi ambient i la salut a llarg termini.

 

 

Contingut de l’obra

A l’elaboració del llibre hi han participat 19 experts de Cajamar, INTERPORC, el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació i les Universitats de Lleida, Valladolid, Complutense i Extremadura. Les seves aportacions s’organitzen al voltant de tres eixos temàtics, que comparteixen com a fil conductor l’objectiu d’analitzar els factors explicatius de la situació actual i descriure les estratègies desenvolupades per fer front als reptes a què s’enfronta el sector.

A la primera part, s’aborda l’evolució recent de l’estructura productiva espanyola i la seva posició competitiva al mercat global, així com la rellevància econòmica de la cadena de valor del porcí i la seva presència al món rural. A la segona part, els autors se centren en les qüestions que preocupen la societat i que són objecte datenció de les noves normatives relatives a la sostenibilitat de lactivitat ramadera, la sanitat i el benestar animal, l’organització de loferta en empreses cooperatives i noves aplicacions de la bioeconomia circular per reduir l’impacte ambiental i reutilitzar els subproductes derivats de l’agroindústria. Finalment, la tercera part del llibre està dedicada al paper de la proteïna d’origen animal que produeixen les nostres granges en una dieta saludable i sostenible, així com les tendències de consum més recents del porcí i els seus derivats a escala mundial.

Així mateix, l’obra inclou dos articles finals realitzats pels principals experts en la matèria, que s’ocupen dels reptes de la internacionalització.

Col·laboradors