El Grup Coren continua el camí de creixement en els darrers anys, malgrat la complexitat de l’entorn productiu del sector agroalimentari des de la pandèmia, marcada per les tensions geopolítiques mundials, que han provocat un fort increment de costos amb gran impacte al sector. En tot cas, la cooperativa va tancar la primera meitat de l’any amb un creixement del 8,5%, situant el seu volum de facturació de gener a juny en 623 milions d’euros (enfront dels 573 del mateix període de l’any passat).La previsió per a aquest any és tancar per sobre dels 1.450 milions, al total del Grup (incloent-hi Frigolouro, que presenta comptes de manera independent).
L’estructura consolidada de Coren, la seva orientació a les necessitats del mercat i la diversificació productiva són claus per fer front a un context complex marcat pels alts costos de les matèries primeres d’alimentació animal. El preu dels cereals va començar a pujar a la pandèmia del cóvid-19 i es va disparar amb l’esclat de la Guerra d’Ucraïna i els continus focus a l’Orient Mitjà. Si bé en els darrers temps s’ha moderat, encara representa un 40% més que fa cinc anys i continua en vaivé per la inestabilitat geopolítica mundial. Aquestes pujades han tingut una intensa repercussió al sector agroalimentari, ja que l’alimentació suposa més de dos terços del cost de producció en avicultura i porcí. A això s’hi suma l’encariment de l’electricitat, els carburants i altres subministraments.
Mentre que els costos de producció continuen a l’alça, la repercussió al consumidor ha estat mínima.Els productes agroalimentaris mantenen uns preus baixos, en un context no només de contínua pujada de costos sinó també mesures de la Unió Europea cada vegada més estrictes en producció, qualitat o sanitat, però alhora s’està permetent l’entrada de productes amb preus inferiors procedents de països extracomunitaris com el Brasil o la Xina, que no tenen les garanties per al consumidor que sí que compleix.
A més, les polítiques de la Unió Europea són cada cop més restrictives i continuen retallant suports a sectors productius bàsics com l’agroalimentari. La societat ha de ser conscient de la importància que els productors d’aliments percebin uns preus justos pels seus productes, que els permetin treballar de manera viable i complint totes les garanties. Això és vital per mantenir un sector agroalimentari fort i ben dimensionat a Espanya i Europa, que garanteixi la producció d’aliments als ciutadans europeus sense dependre de països tercers.
Referent en produccions camperes i porc alimentat amb castanyes
Pel que fa a les seves produccions, Coren es manté com a líder al mercat d’avicultura, porcí i boví, destacant les seves produccions diferenciades de pollastre de Corral criat amb sortida lliure a camp i alimentat amb blat de moro, o el porc alimentat amb castanyes, plenament consolidat al mercat. També és productor de referència en ous campers (Coren produeix exclusivament ous de gallines criades amb sortida a camp) i produccions ecològiques.
Pel que fa a l’ocupació, el Grup va arribar als 3.300 treballadors, als quals se sumen els transportistes i empleats de contractes que treballen de manera directa per a la cooperativa.
Impuls a les renovables i mercat exterior
A nivell d’inversions, Coren reforça el seu compromís amb una producció sostenible.Així, continua impulsant projectes de gran importància com l’ampliació de la seva Planta d’Energia Renovable per al tractament de biomassa ramadera o la Planta de Biometanització per a la generació de biogàs -pionera al sector a Espanya-, que recentment ha incorporat una innovadora instal·lació per a la generació de biometà.
Pel que fa a activitat exterior, Coren es va enfocar a consolidar la seva presència als principals mercats i obrir-ne de nous. Les vendes a l’estranger representen el 35% de la facturació càrnia de Coren (exclosa alimentació animal), i ja arriben als 60 països. El pla d’expansió internacional de la cooperativa se centra en mercats europeus (fonamentalment el Regne Unit i França) i els asiàtics (Xina, Japó o Corea del Sud).
Nous projectes per continuar creixent
De cara als propers anys, la cooperativa preveu prosseguir-ne el creixement. Per això, treballa en la contínua modernització dels seus centres de processament per tal d’optimitzar l’eficiència i els processos productius, alhora que desenvolupa nous projectes energètics. A nivell comercial, s’enfoca en les seves games de valor diferenciat, augmentant la seva quota de mercat, i desenvolupant nous productes adaptats a les necessitats dels consumidors d’avui. En aquesta línia, i per acostar-se al públic més jove, acaba de posar en marxa la seva tercera food-truck per enfortir la seva presència a festivals i event