Intercarn reunirà la millor producció espanyola de productes carnis i derivats i serà novament el saló més gran d’ Alimentaria & Hostelco, que tindrà lloc del 18 al 21 de març al recinte Gran Via de Fira de Barcelona. Consolidada com una potència exportadora de primer ordre, la indústria càrnia espanyola exhibirà els seus productes davant de compradors de països estratègics com la Xina, França, Portugal o el Japó.
El saló líder d’Alimentaria per als negocis i la internacionalització de la indústria càrnia espanyola, Intercarn, reunirà 360 empreses del sector, un 10% més que el 2022, i ocuparà uns 14.000 m2. Entre els expositors es trobaran grans companyies com Grup Vall Companys, Grup Jorge, El Pozo, Grup Coren, Costa Brava Mediterranean Food, Noel Alimentaria, Pernils Aljomar, Costa Food Group, Grup Norteños, BonÀrea o Companyia General Càrnia.
També participaran prop de 150 petites i mitjanes empreses de tot el país –la major part del teixit productiu carni el conformen pimes- agrupades en participacions institucionals de comunitats autònomes i províncies com Castella i Lleó, Catalunya, Huelva o Galícia i segells de qualitat com Jabugo , Pernil de Terol, Sobrassada de Mallorca, Pedroches o Torrezno de Soria i associacions sectorials.
En total, els expositors d’Intercarn representaran més del 70% de la facturació del sector a Espanya. A aquesta gran representació espanyola, se sumaran 90 companyies internacionals, el 25% del total, amb participacions destacades de Polònia, Bèlgica, Països Baixos, Alemanya i Itàlia.
Espanya, potència exportadora
Amb l’aval del seu lideratge exportador, aquesta indústria buscarà noves oportunitats d’internacionalització a Alimentaria que preveu atraure 100.000 visitants, un 25% de procedència internacional. En aquest sentit, i per maximitzar les oportunitats de negoci, compta amb un potent programa de hosted buyers, gràcies al qual reunirà més de 2.200 importadors, distribuïdors i responsables de compres del més alt nivell. D’aquests, més de la meitat són internacionals procedents de països estratègics per al sector carni espanyol com la Xina, el Japó, França, Itàlia, Portugal, Alemanya, Corea del Sud i Mèxic.
L’alta qualitat de l’oferta i la demanda presents al certamen, amb grans importadors i distribuïdors de mercats estratègics, és la clau de l’èxit d’Intercarn, segons la presidenta i directora general de Noel Alimentaria, Anna Bosch: “Espanya és líder en producció de carnis, en qualitat, seguretat alimentària i exportacions i té en aquest saló el millor aparador. És la fira número u per als negocis i la internacionalització de la indústria càrnia espanyola”.
El sector de l’alimentació i els subsectors carnis són, juntament amb automoció o química, motors de l’economia espanyola. El carni és el quart sector industrial d’Espanya i la xifra de negoci (més de 33.218 M€ el 2022) suposa més del 23% de tot el sector alimentari espanyol, segons dades del Govern d’Espanya. També lidera les exportacions del sector i és l’ocupador més gran de la indústria alimentària, amb més de 118.000 llocs de treball directes (24,7% del total).
Espanya és un dels principals països exportadors de carnis del món i té la Xina com a primer mercat en volum (més de 560.000 Tn) i la UE com el primer en valor (7.000 M€, el 64% del total). Pel que fa a l’activitat exterior dels diversos subsectors que conformen la indústria càrnia espanyola, el porcí és el líder en exportacions i la Xina és el primer mercat, seguida del Japó, França i Corea. El segueix el boví, que el 2022 ha crescut un 15% en volum d’exportacions i que també té la mirada posada a la Xina. El subsector avícola, el de major consum intern, té França i Portugal com a principals destins i l’oví-caprino França, Portugal, i els països àrabs.
Els reptes d’una indústria clau per a l’economia
El sector de l’alimentació i els subsectors carnis són, juntament amb automoció o química, motors de l’economia espanyola. El carni és el quart sector industrial d’Espanya i la xifra de negoci (més de 33.218 M€ el 2022) suposa més del 23% de tot el sector alimentari espanyol, segons dades del Govern d’Espanya. També lidera les exportacions del sector i és l’ocupador més gran de la indústria alimentària, amb més de 118.000 llocs de treball directes (24,7% del total).
A més, segons dades de Nielsen, els productes carnis han tancat el 2023 amb un increment de demanda a Espanya del +2,7% en volum i el consum anual de carn per habitant també ha crescut lleugerament superant els 32,4kg per càpita. Les vendes de plats preparats carnis han crescut un 7%.
Tota aquesta potència de la indústria càrnia espanyola es constatarà a Intercarn, un certamen on també s’analitzaran alguns dels principals reptes que travessa el sector, com les noves tendències de consum carni, la sostenibilitat de la seva producció i el seu paper en el desenvolupament economia rural i l’equilibri territorial.
Els productes carnis han tancat el 2023 amb un increment de demanda a Espanya del +2,7% en volum i el consum anual de carn per habitant també ha crescut lleugerament superant els 32,4kg per càpita. Les vendes de plats preparats carnis han crescut un 7%
En aquesta línia, l’IRTA (Institut d’Investigació i Tecnologia Agroalimentàries) organitzarà al saló un debat amb productors i distribuïdors que, sota el títol ‘Red to green meat’, se centrarà en com produir carn de qualitat, competitiva i més sostenible a el futur. A més, Intercarn i AECOC (Associació de Fabricants i Distribuïdors) presentaran un estudi conjunt sobre els nous hàbits de compra i de consum dels productes carnis en l’àmbit internacional i com adaptar-s’hi amb èxit.
Així mateix, les diferents associacions i organitzacions del sector ramader-carni com Interporc, Fecic, Anafric, Intercun, Provacuno, entre d’altres, organitzaran diferents actes i jornades així com la recepció de visites internacionals.
Alimentaria & Hostelco 2024, organitzada per Alimentaria Exhibitions, societat de Fira de Barcelona, preveu comptar amb la participació de prop de 3.200 empreses expositores, que ocuparan 100.000 m2 nets i 7 pavellons, la pràctica totalitat del recinte Gran Via de Fira de Barcelona. Espera, així mateix, rebre més de 100.000 visitants professionals, reafirmant el seu lideratge com a principal plataforma impulsora de negocis, internacionalització i networking.