Una enquesta publicada per Animal Health Europe a la primavera del 2025 revela que el 59% dels ciutadans de la Unió Europea desconeix que està prohibit l’ús d’antibiòtics com a promotors de creixement a la ramaderia. Tot i això, hi ha gran confiança en els veterinaris i en les mesures de prevenció, amb un 80% a favor de la vacunació animal i un 78% que considera més eficaç prevenir que tractar malalties. A més, el públic reconeix la connexió entre salut animal i qualitat alimentària (84%), producció sostenible (81%) i la protecció davant de zoonosi (70%). L’informe, del qual se n’ha fet ressò Eurocarne, subratlla que per als sectors porcí i avícola, enfortir la salut animal mitjançant prevenció i vacunació no només millora el benestar, sinó també la competitivitat i la confiança del consumidor.
a) Confiança en veterinaris i prevenció davant del tractament
L’enquesta mostra que en el conjunt de la ciutadania europea hi ha un alt grau de confiança en els veterinaris com a garants de la salut animal. El 80% dóna suport a la vacunació com a eina fonamental, mentre que el 78% opina que prevenir malalties és més eficaç que simplement tractar-les quan ja s’han declarat.
b) Desconeixement sobre l’ús d’antibiòtics com a promotors del creixement
Tot i que la normativa europea prohibeix l’ús d’antibiòtics com a promotors del creixement des de fa anys, el 59% dels participants no ho sap. Això indica una important bretxa de coneixement entre la ciutadania.
c) Creences errònies sobre l’ús rutinari d’antibiòtics
Un 39% creu que els antibiòtics s’administren de forma rutinària, encara que no hi hagi malaltia. Aquest fals concepte genera desconfiança i manca de transparència.
d) Relació salut animal – qualitat alimentària – sostenibilitat
El 84% de la població veu que la salut animal influeix directament en la qualitat dels aliments.
El 81% reconeix que animals sans contribueixen a una producció sostenible.
El 70% considera que les vacunes protegeixen significativament contra les zoonosis.
Aquestes percepcions són una oportunitat per posicionar el sector porcí i avícola com a sostenibles i assegurances, destacant accions com a benestar animal, programes sanitaris i mesures prolongades en la traçabilitat.
e) Rellevància per als sectors porcí i avícola: imatge, confiança i competitivitat
Invertir en salut animal –vacunació, bioseguretat, prevenció– millora el benestar dels animals i també la confiança del consumidor. Això enforteix la imatge del sector i contribueix a la seva competitivitat al mercat.