Evolució dels preus en alimentació durant el 2024

La secretària general de Recursos Agraris i Seguretat Alimentària, Ana Rodríguez, va presidir la quarta reunió del ple de l’Observatori de la Cadena Alimentària del 2024, que va analitzar al desembre l’evolució dels preus i els hàbits de consum d’aliments i begudes, així com la informació sobre l’Observatori de Marges Empresarials, ofert amb dades de l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT).

 

Observatorio consumo 2024

 

Les principals dades que destaquem són les següents:

  • Alentiment dels increments dels preus el 2024, amb setmanes de decreixement del preu mitjà durant l’estiu i amb un cert repunt les setmanes del mes d’octubre.
  • Es desaccelera l’increment dels preus trimestre a trimestre, amb els preus més moderats el tercer trimestre, on destaca el descens en productes com ara llet, ous i llegums. Mentrestant, els productes frescos presenten un increment del preu mitjà inferior a la resta de lalimentació.
  • L’evolució de la despesa en alimentació per a consum domèstic és lleugerament inferior a la despesa fora de casa.
  • La marca de distribuïdor desaccelera el seu creixement, encara que està per sobre del tancament del 2023 en quota de mercat.

 

Resum de l’informe sobre consum a la llar (Kantar, novembre 2024)

  • Evolució del consum a llars 2024:
    • Increment de la despesa en alimentació, encara que inferior a la inflació.
    • L’alimentació a la llar creix a un ritme menor que l’alimentació fora de la llar.
    • Major presència de les marques de distribuïdor, que representen el 46% del valor en alimentació envasada (increment davant del 45% el 2023).

 

  • Evolució dels preus:
    Contenció de preus el 2024, amb increments setmanals més moderats i períodes de decreixement.
    Increments inferiors al 3% en mesos clau com a febrer (2,3%) i abril (2,6%).
    Preus estables i fins i tot en descens durant els mesos d’estiu (juliol: 1,4%; agost: -0,1%).

 

  • Productes clau:
    • Reducció de preus en productes bàsics com ara llet, ous, pa fresc, llegums i arròs durant el segon trimestre de l’any.
    • Descens en preus d’hortalisses fresques i contenció de productes frescos en general.

 

  • Conclusions generals:
    • La despesa en alimentació està sent afectada per la contenció de la inflació i el creixement de les marques de distribuïdor.
    • S’observa una estabilització en el consum alimentari dins de la llar, amb patrons influenciats per la moderació de preus i les preferències dels consumidors.

 

Més informació a aquest enllaç.

ÚLTIMES NOTÍCIES

El Grup Vall Companys, un dels principals referents de la indústria agroalimentària espanyola, va tancar l’exercici 2024 amb una facturació global de 4.163 milions d’euros i es va posicionar com el primer grup empresarial del sector de l’alimentació a Espanya. Una part molt significativa d’aquesta activitat es concentra a Aragó, on la companyia va assolir una facturació de 904 milions d’euros, cosa que representa el 21,7% del total del grup. Aquesta aposta estratègica per la regió es tradueix en una sòlida implantació industrial, amb sis fàbriques i un centre logístic distribuïts a diferents localitats aragoneses. Presència industrial a Aragó La companyia compta amb una planta de pinsos i un escorxador de porcí a Ejea de los Caballeros, una fàbrica de farina a Tardienta, una incubadora avícola a Sástago, una planta de processament de subproductes a Mercazaragoza i un assecador i comercialitzadora de pernil a Calamocha. Aquesta xarxa de centres genera més de 2.360 llocs de treball directes a la comunitat. Inversió i eficiència productiva Durant el 2024, Grup Vall Companys va destinar més de 8,2 milions d’euros a noves inversions a Aragó, amb l’objectiu de modernitzar les instal·lacions, millorar l’eficiència energètica i incorporar tecnologies d’última generació. Destaca la inversió realitzada a Calamocha, on s’han instal·lat plaques solars i calderes de biomassa, i s’hi ha incorporat tecnologia d’altes pressions per garantir la competitivitat als mercats internacionals. També s’han executat millores importants a Ejea i Mercazaragoza, amb un fort component en autoconsum energètic. Aragó, eix de l’economia circular del Grup La comunitat aragonesa també s’ha convertit en el centre neuràlgic dels projectes d’economia circular del grup. Entre ells, el desenvolupament de Biovall Heparine Science en col·laboració amb Bioibèrica, per a la producció d’heparina a partir de mucosa porcina, i l’ampliació de VEOS Ibèrica, a Monzón, especialitzada en la transformació de sang porcina en ingredients proteics. Aquest darrer projecte preveu una inversió superior a 71 milions d’euros, amb la incorporació de línies de producció per a col·lagen i plasma destinats al consum humà. Talent, formació i projecció internacional L’aposta pel talent local i la formació contínua és un altre dels pilars del grup, que compta amb més de 200 convenis amb universitats i centres de formació professional, molts a Aragó. El 2024, Vall Companys va invertir més de 480.000 euros en formació interna, cosa que li ha valgut el reconeixement com a TOP Employer per cinquè any consecutiu. En paral·lel, el grup manté la seva projecció internacional a Amèrica Llatina, on des del 2017 ha desenvolupat aliances a països com Perú, Colòmbia, Mèxic, Uruguai i Brasil, fomentant la producció local i generant noves oportunitats professionals per al seu equip. Enviar comentarios Paneles laterales Historial Guardado Resultados de traducción disponibles
El Grup Vall Companys, un dels principals referents de la indústria agroalimentària espanyola, va tancar l’exercici 2024 amb una facturació […]
Veure més

Col·laboradors