La secretària general de Recursos Agraris i Seguretat Alimentària, Ana Rodríguez, va presidir la quarta reunió del ple de l’Observatori de la Cadena Alimentària del 2024, que va analitzar al desembre l’evolució dels preus i els hàbits de consum d’aliments i begudes, així com la informació sobre l’Observatori de Marges Empresarials, ofert amb dades de l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT).
Les principals dades que destaquem són les següents:
- Alentiment dels increments dels preus el 2024, amb setmanes de decreixement del preu mitjà durant l’estiu i amb un cert repunt les setmanes del mes d’octubre.
- Es desaccelera l’increment dels preus trimestre a trimestre, amb els preus més moderats el tercer trimestre, on destaca el descens en productes com ara llet, ous i llegums. Mentrestant, els productes frescos presenten un increment del preu mitjà inferior a la resta de lalimentació.
- L’evolució de la despesa en alimentació per a consum domèstic és lleugerament inferior a la despesa fora de casa.
- La marca de distribuïdor desaccelera el seu creixement, encara que està per sobre del tancament del 2023 en quota de mercat.
Resum de l’informe sobre consum a la llar (Kantar, novembre 2024)
- Evolució del consum a llars 2024:
- Increment de la despesa en alimentació, encara que inferior a la inflació.
- L’alimentació a la llar creix a un ritme menor que l’alimentació fora de la llar.
- Major presència de les marques de distribuïdor, que representen el 46% del valor en alimentació envasada (increment davant del 45% el 2023).
- Evolució dels preus:
Contenció de preus el 2024, amb increments setmanals més moderats i períodes de decreixement.
Increments inferiors al 3% en mesos clau com a febrer (2,3%) i abril (2,6%).
Preus estables i fins i tot en descens durant els mesos d’estiu (juliol: 1,4%; agost: -0,1%).
- Productes clau:
- Reducció de preus en productes bàsics com ara llet, ous, pa fresc, llegums i arròs durant el segon trimestre de l’any.
- Descens en preus d’hortalisses fresques i contenció de productes frescos en general.
- Conclusions generals:
- La despesa en alimentació està sent afectada per la contenció de la inflació i el creixement de les marques de distribuïdor.
- S’observa una estabilització en el consum alimentari dins de la llar, amb patrons influenciats per la moderació de preus i les preferències dels consumidors.
Més informació a aquest enllaç.