Sostenibilitat, imatge sectorial i relleu generacional són els principals reptes que marcaran el futur del porcí de capa blanca espanyol. Aquesta és una de les principals conclusions del Fòrum Porcí Aragó, un esdeveniment, organitzat per la Interprofessional del Porcí de Capa Blanca (INTERPORC) amb el Govern d’Aragó, que ha reunit a Saragossa líders institucionals, científics, empreses, joves ramaders i experts de diferents àmbits.
Durant la jornada, els diferents ponents han destacat l’imprescindible paper del porcí de capa blanca com a motor econòmic i social del medi rural, així com la seva importància com a vertebrador del territori.
En aquest sentit s’ha expressat el president del Govern d’Aragó, Jorge Azcón, en destacar que “el porcí té una importància extraordinària per a la regió per motius econòmics i socials. Parlem de 4.300 granges i de 20.000 llocs de treball. És un líder en producció que dóna vida a les zones rurals”.
Idea en què ha incidit el director general d’INTERPORC, Alberto Herranz, en assegurar que “el porcí manté vius molts pobles d’Aragó, és la porta d’entrada dels joves al sector primari i projecta una imatge de comunitat exportadora de primer nivell”.
Respecte al sector en general, Herranz ha assenyalat que “després d’una dècada daurada d’èxits continus, el 2024 ens va deixar un missatge clar: el model està en transició i hem d’adaptar-nos, ajustar la nostra estratègia i actuar amb intel·ligència i anticipació”.
Participació de tot el sector
La jornada, celebrada sota el lema ‘Transformar el present per liderar el futur’, ha arrencat amb una radiografia del context actual, marcada per un entorn internacional complex, canvis normatius en sostenibilitat i benestar animal, i un consumidor cada cop més exigent i informat.
Lorenzo Mazzuchelli, de Kantar, ha presentat unes dades que confirmen el repunt del consum intern de carn de porc a Espanya, així com el creixement del canal fora de casa i l’interès creixent entre els joves consumidors.
Posteriorment, la primera taula rodona ha servit per reafirmar la posició del porcí com a eix vertebrador del desenvolupament rural a Aragó. Els participants han insistit que la fortalesa del sector no rau només en les seves xifres, sinó en el seu arrelament social i capacitat per transformar el territori ja que genera ocupació, fixa població i contribueix a la cohesió territorial, amb una xarxa de granges i empreses que operen sota estàndards europeus de sostenibilitat.
Durant tota la jornada, un dels missatges més repetits ha estat la necessitat de reforçar la comunicació del sector des de l’evidència i la ciència. Per això, a la segona taula, veus de l’àmbit acadèmic, culinari i esportiu han coincidit en la importància de combatre els tòpics i els bulls, i oferir una visió més realista del model productiu, sempre amb un relat honest, basat en la transparència, la seguretat alimentària i el benestar animal.
El bloc de la tarda s’ha centrat en la competitivitat al mercat global. Directius d’algunes de les principals empreses del sector s’han referit que la clau del futur no és només produir més, sinó afegir valor, diversificar mercats i reforçar la qualitat i la traçabilitat com a avantatges competitius. Una estratègia en què Aragó, amb el 29% de les exportacions nacionals de porcí, es consolida com a territori clau per al comerç internacional.
Finalment, tres joves ramaders han posat cara al relleu generacional, i han compartit la seva experiència i la seva visió sobre com construir una ramaderia moderna, sostenible i professionalitzada. El seu testimoni ha evidenciat que el porcí no només és tradició, sinó també innovació, tecnologia i grans oportunitats de desenvolupament personal i professional per a les noves generacions.
El president d’INTERPORC, Manuel García, ha clausurat la jornada subratllant el valor del fòrum com a espai d?escolta i consens. “Avui hem demostrat entre tots que el porcí té rumb, capacitat i determinació. La sostenibilitat, la competitivitat, la internacionalització, la imatge com a sector i el relleu generacional no són només desafiaments; són els pilars sobre els quals construïm el futur del porcí espanyol”, ha conclòs.