Fòrum Porcí Aragó: Sostenibilitat, imatge sectorial i relleu generacional, els grans reptes del porcí espanyol

Sostenibilitat, imatge sectorial i relleu generacional són els principals reptes que marcaran el futur del porcí de capa blanca espanyol. Aquesta és una de les principals conclusions del Fòrum Porcí Aragó, un esdeveniment, organitzat per la Interprofessional del Porcí de Capa Blanca (INTERPORC) amb el Govern d’Aragó, que ha reunit a Saragossa líders institucionals, científics, empreses, joves ramaders i experts de diferents àmbits.

foro porcino aragon

 

 

Durant la jornada, els diferents ponents han destacat l’imprescindible paper del porcí de capa blanca com a motor econòmic i social del medi rural, així com la seva importància com a vertebrador del territori.

En aquest sentit s’ha expressat el president del Govern d’Aragó, Jorge Azcón, en destacar que “el porcí té una importància extraordinària per a la regió per motius econòmics i socials. Parlem de 4.300 granges i de 20.000 llocs de treball. És un líder en producció que dóna vida a les zones rurals”.

Idea en què ha incidit el director general d’INTERPORC, Alberto Herranz, en assegurar que “el porcí manté vius molts pobles d’Aragó, és la porta d’entrada dels joves al sector primari i projecta una imatge de comunitat exportadora de primer nivell”.

Respecte al sector en general, Herranz ha assenyalat que “després d’una dècada daurada d’èxits continus, el 2024 ens va deixar un missatge clar: el model està en transició i hem d’adaptar-nos, ajustar la nostra estratègia i actuar amb intel·ligència i anticipació”.

Participació de tot el sector

La jornada, celebrada sota el lema ‘Transformar el present per liderar el futur’, ha arrencat amb una radiografia del context actual, marcada per un entorn internacional complex, canvis normatius en sostenibilitat i benestar animal, i un consumidor cada cop més exigent i informat.

Lorenzo Mazzuchelli, de Kantar, ha presentat unes dades que confirmen el repunt del consum intern de carn de porc a Espanya, així com el creixement del canal fora de casa i l’interès creixent entre els joves consumidors.

Posteriorment, la primera taula rodona ha servit per reafirmar la posició del porcí com a eix vertebrador del desenvolupament rural a Aragó. Els participants han insistit que la fortalesa del sector no rau només en les seves xifres, sinó en el seu arrelament social i capacitat per transformar el territori ja que genera ocupació, fixa població i contribueix a la cohesió territorial, amb una xarxa de granges i empreses que operen sota estàndards europeus de sostenibilitat.

 

foro porcino aragon (2)

 

 

Durant tota la jornada, un dels missatges més repetits ha estat la necessitat de reforçar la comunicació del sector des de l’evidència i la ciència. Per això, a la segona taula, veus de l’àmbit acadèmic, culinari i esportiu han coincidit en la importància de combatre els tòpics i els bulls, i oferir una visió més realista del model productiu, sempre amb un relat honest, basat en la transparència, la seguretat alimentària i el benestar animal.

El bloc de la tarda s’ha centrat en la competitivitat al mercat global. Directius d’algunes de les principals empreses del sector s’han referit que la clau del futur no és només produir més, sinó afegir valor, diversificar mercats i reforçar la qualitat i la traçabilitat com a avantatges competitius. Una estratègia en què Aragó, amb el 29% de les exportacions nacionals de porcí, es consolida com a territori clau per al comerç internacional.

Finalment, tres joves ramaders han posat cara al relleu generacional, i han compartit la seva experiència i la seva visió sobre com construir una ramaderia moderna, sostenible i professionalitzada. El seu testimoni ha evidenciat que el porcí no només és tradició, sinó també innovació, tecnologia i grans oportunitats de desenvolupament personal i professional per a les noves generacions.

El president d’INTERPORC, Manuel García, ha clausurat la jornada subratllant el valor del fòrum com a espai d?escolta i consens. “Avui hem demostrat entre tots que el porcí té rumb, capacitat i determinació. La sostenibilitat, la competitivitat, la internacionalització, la imatge com a sector i el relleu generacional no són només desafiaments; són els pilars sobre els quals construïm el futur del porcí espanyol”, ha conclòs.

 

 

foro porcino aragon3

ÚLTIMES NOTÍCIES

El Grup Vall Companys, un dels principals referents de la indústria agroalimentària espanyola, va tancar l’exercici 2024 amb una facturació global de 4.163 milions d’euros i es va posicionar com el primer grup empresarial del sector de l’alimentació a Espanya. Una part molt significativa d’aquesta activitat es concentra a Aragó, on la companyia va assolir una facturació de 904 milions d’euros, cosa que representa el 21,7% del total del grup. Aquesta aposta estratègica per la regió es tradueix en una sòlida implantació industrial, amb sis fàbriques i un centre logístic distribuïts a diferents localitats aragoneses. Presència industrial a Aragó La companyia compta amb una planta de pinsos i un escorxador de porcí a Ejea de los Caballeros, una fàbrica de farina a Tardienta, una incubadora avícola a Sástago, una planta de processament de subproductes a Mercazaragoza i un assecador i comercialitzadora de pernil a Calamocha. Aquesta xarxa de centres genera més de 2.360 llocs de treball directes a la comunitat. Inversió i eficiència productiva Durant el 2024, Grup Vall Companys va destinar més de 8,2 milions d’euros a noves inversions a Aragó, amb l’objectiu de modernitzar les instal·lacions, millorar l’eficiència energètica i incorporar tecnologies d’última generació. Destaca la inversió realitzada a Calamocha, on s’han instal·lat plaques solars i calderes de biomassa, i s’hi ha incorporat tecnologia d’altes pressions per garantir la competitivitat als mercats internacionals. També s’han executat millores importants a Ejea i Mercazaragoza, amb un fort component en autoconsum energètic. Aragó, eix de l’economia circular del Grup La comunitat aragonesa també s’ha convertit en el centre neuràlgic dels projectes d’economia circular del grup. Entre ells, el desenvolupament de Biovall Heparine Science en col·laboració amb Bioibèrica, per a la producció d’heparina a partir de mucosa porcina, i l’ampliació de VEOS Ibèrica, a Monzón, especialitzada en la transformació de sang porcina en ingredients proteics. Aquest darrer projecte preveu una inversió superior a 71 milions d’euros, amb la incorporació de línies de producció per a col·lagen i plasma destinats al consum humà. Talent, formació i projecció internacional L’aposta pel talent local i la formació contínua és un altre dels pilars del grup, que compta amb més de 200 convenis amb universitats i centres de formació professional, molts a Aragó. El 2024, Vall Companys va invertir més de 480.000 euros en formació interna, cosa que li ha valgut el reconeixement com a TOP Employer per cinquè any consecutiu. En paral·lel, el grup manté la seva projecció internacional a Amèrica Llatina, on des del 2017 ha desenvolupat aliances a països com Perú, Colòmbia, Mèxic, Uruguai i Brasil, fomentant la producció local i generant noves oportunitats professionals per al seu equip. Enviar comentarios Paneles laterales Historial Guardado Resultados de traducción disponibles
El Grup Vall Companys, un dels principals referents de la indústria agroalimentària espanyola, va tancar l’exercici 2024 amb una facturació […]
Veure més

Col·laboradors