La comunicació i la triple sostenibilitat econòmica, social i mediambiental del sector porcí de capa blanca d’Espanya han estat les protagonistes d’un dels cursos d’estiu de la Universitat Complutense de Madrid (UCM), on s’han abordat les estratègies més eficaces per traslladar a la societat amb dades oficials la realitat real d’aquest sector.
Durant el curs, organitzat per la Interprofessional Agroalimentària del Porcí de Capa Blanca (INTERPORC), els diferents ponents van demostrar amb xifres i resultats “que hi ha un relat fals de l´activitat porcina basat en fake news i imatges d´un passat que ja no existeix” .
Entre el 1990 i el 2022, ha reduït, per cap de bestiar, les seves emissions GEH un 43,6% i les d’amoníac un 49%. Avui, el porcí només suposa el 2,58% del total de GEH emesos a Espanya
Davant d’això, les dades científiques mostren un sector que “és un exemple internacional en implementació de tecnologies netes, bioseguretat, benestar animal i seguretat alimentària”. El resultat “és un sector sostenible en l’àmbit econòmic, social i mediambiental”.
En l’àmbit econòmic, “el seu saldo comercial positiu és de 8.400 milions”. En l’àmbit social, “genera 415.000 llocs de treball directes, indirectes i induïts; amb una àmplia quota de treball femení i la creació constant d’oportunitats per a joves; a més de ser fonamental per a l’ocupació als petits municipis d’Espanya”. I en l’àmbit mediambiental, els seus resultats parlen per si sols. Entre el 1990 i el 2022, ha reduït, per cap de bestiar, les seves emissions GEH un 43,6% i les d’amoníac un 49%. Avui, el porcí només suposa el 2,58% del total de GEH emesos a Espanya.
A partir d’aquesta realitat, a diferents ponències es va abordar com traslladar adequadament aquesta informació als consumidors, a les administracions públiques ia la societat en general.
La inauguració del curs va anar a càrrec de la doctora Muntanya Cambra, catedràtica del departament de Nutrició i Ciència dels Aliments de la Facultat de Farmàcia de la UCM; i de Miguel Ángel Higuera, director d’ANPROGAPOR, que va fer una presentació del sector porcí espanyol.
A continuació, Sandra Sotillo, directora executiva de TrustMaker, va presentar la ‘Comunicació de l’ESG com a palanca de confiança’; Rosa Mª Cámara, professora ajudant doctor al departament de Nutrició i Ciència dels Aliments de la Facultat de Farmàcia de la UCM, va parlar sobre ‘Identificació d’elements de sostenibilitat en els aliments’; Cristina Marí, del departament de sostenibilitat d’INTERPORC, va explicar ‘La triple sostenibilitat al sector porcí’; i Lucho Galán, director de Making Known – Comunicació Estratègica, va parlar de ‘Falsos mites vs. realitat al sector porcí”.
Aquest darrer també va participar juntament amb Antonio González de Bulnes, investigador, professor universitari i responsable de Biotecnologia de Grupo Jorge, en una Taula Rodona moderada per Muntanya Cambra.
Finalment, la cloenda del curs la va realitzar Cristina Marí, que va agrair a tots els estudiants la seva assistència i els va convidar a “comunicar adequadament la veritat d’un sector, el porcí de capa blanca, i d’unes persones, els seus professionals, que han fixat en el seu ADN la sostenibilitat i que, amb total honestedat, i amb l’orgull de la feina ben feta, aporten cada dia amb el seu esforç el seu granet de sorra per deixar a les futures generacions un planeta millor i més sostenible”.
La cloenda va finalitzar amb la realització d’una degustació i tall de pernil de capa blanca a càrrec de la mestra talladora Mayla Gutiérrez.