La indústria càrnia, conscienciada a frenar el malbaratament alimentari

Les llars espanyoles van desaprofitar durant l’any 2022 un total de 1.170,45 milions de quilos o litres, fet que suposa un 6,1% menys que l’any anterior, i un 13,5% menys respecte de l’any 2019, abans de la pandèmia . Cada llar espanyola va desaprofitar, de mitjana, aproximadament 65,5 quilos-litres d’aliments i/o begudes durant l’any 2022 (gairebé 5 kg-l menys que l’any anterior).

Segons la FAO (Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura) si s’aprofités el menjar que acaba sent malbaratament alimentari, es podria alimentar més de dos mil milions de persones i podria resoldre la subalimentació a nivell mundial. A més, es calcula que la producció d’aquests aliments suposa el 8% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle, consumeix un 30% de la terra destinada a cultiu i un 20% de l’aigua dolça, i és necessari que s’abordi el malbaratament alimentari a través dels ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) de les Nacions Unides.

Entre les empreses hi ha un alt compromís i conscienciació amb la reducció del malbaratament alimentari, presentant iniciatives innovadores i inversions rellevants per minimitzar aquest problema.

 

I el sector carni juga un paper fonamental a l’hora de reduir el malbaratament alimentari, un problema que afecta tota la cadena de valor.

José Friguls, president d’Anafric, apunta que «les empreses espanyoles de la indústria alimentària, especialment les del sector carni, estan cada cop més conscienciades de l’impacte que suposa en termes econòmics, socials i mediambientals, el malbaratament d’aliments i la necessitat de frenar-ho. Per això estem sempre treballant per tal d’una conscienciació més gran en el sector, perquè el malbaratament és contaminació i un maltractament al planeta, cosa que no podem consentir».

Què es desaprofita més?

Segons dades de l’informe Food Waste Report 2021, elaborat per les Nacions Unides, els aliments que més es desaprofiten són: fruites, verdures i hortalisses, amb 45%; peixos i productes del mar 35%; cereals el 30%; carns i lactis, el 20% cadascun.

És simptomàtic, que aquells productes relacionats amb moments d’oci, com els aperitius, són els que menys es desaprofiten.

Des d’Anafric s’ha posat en marxa una campanya de comunicació per difondre què està fent el sector carni per posar fre al malbaratament i per conscienciar de la contribució «necessària i imprescindible» de totes les baules de la indústria càrnia per aturar el canvi climàtic i contribuir a una millor distribució dels aliments a nivell global.

La campanya es pot veure a través de la web anafriczero.anafric.es on es posa en valor un sector i un ofici amb el futur verd. Aquest bloc repassa les dades actualitzades del sector carni i segmenta els seus continguts en quatre objectius diferents, segons el públic al qual es vol impactar: restauració, àmbit domèstic, àmbit laboral i establiments comercials.

Col·laboradors