La “resistència i adaptació” van permetre avançar el sector porcí i facturar 25.000 milions el 2024

El porcí de capa blanca va demostrar el 2024 la seva condició de motor de l’economia espanyola per la seva capacitat per “sostenir la producció i les exportacions en nivells històricament alts, millorar el valor de les exportacions i consolidar la recuperació del consum intern”. Així ho ha exposat Daniel de Miguel, director adjunt de la Interprofessional Agroalimentària del Porcí de Capa Blanca (INTERPORC), durant la presentació del balanç anual del sector.

 

INTERPORC datos 2024 porcino capa blanca

 

Amb una facturació anual de 25.000 milions d’euros i més de 415.000 llocs de treball generats, el porcí de capa blanca representa el 44% de la Producció Final Ramadera, el 16,1% de la Producció Final Agrària i prop del 9,5% del PIB industrial.

En total, la producció va assolir els 4,92 milions de tones (+0,97%), de les quals 1,47 milions corresponen a productes elaborats, entre els quals destaquen els embotits (46%) i els pernils i les paletes curades (21%). El cens ramader també es va incrementar un 2%, mentre que el nombre de granges, on predominen les familiars i rurals, se situa en 67.586.

Espanya es manté com a segon exportador mundial i primer de la Unió Europea, amb un total de 2,72 milions de tones exportades, per valor de 8.784 milions d’euros. Xifres que ratifiquen l’estratègia adoptada de prioritzar el valor davant del volum. De Miguel ha explicat que “venem lleugerament menys quantitat, però amb més valor afegit, la qual cosa constitueix una estratègia intel·ligent i sostenible”.

El porcí ja representa el 85% de les exportacions càrnies espanyoles, el 17% de la indústria alimentària i el 2,2% del total nacional. A més, el saldo comercial positiu del sector, 8.100 milions d’euros, només està darrere del sector de l’automòbil.

 

Recuperació del consum a llars espanyoles

Una de les notícies més significatives de l’any ha estat la consolidació del repunt del consum interior de carn i elaborats de porc iniciada el 2023, fins a situar-se a 816.500 tones (+2,84%), amb una despesa total de 7.707 milions d’euros (+5,6%). Per a De Miguel, aquestes dades reflecteixen que “el consumidor valora la carn de porc com una opció sana, saborosa i amb excel·lent relació qualitat-preu, que destaca també per la seva versatilitat i comoditat a la cuina”.

 

Consum fora de la llar

Aprofundint en les dades sobre consum, Javier Iglesias, de Worldpanel Divisió (Kantar), ha assenyalat que cada vegada són més els espanyols que s’animen a consumir carn fresca de porc fora de casa, de manera que el 57,4% ja ho fa en algun moment i, de forma anàloga, han crescut els actes, amb un total de 8 a 2,4.

Els productes de porc ja representen en volum el 20% de tot el consum de carn fresca fora de casa, però segueix existint un marge de creixement enorme al canal del restaurant.

A més, atès que el segment sènior protagonitza 7 de cada 10 consumicions fora de casa, Kantar Worldpanel apunta a la idoneïtat de dirigir-se als consumidors joves.

 

INTERPORC datos 2024 porcino capa blanca

Col·laboradors