L’oví i cabrum espanyol conquereix nous mercats per la seva alta qualitat: Dos de cada cinc bens s’exporten

INTEROVIC ha celebrat el seu VIII Seminari d’Internacionalització sota el lema Horitzó 2025. Internacionalització del sector i cerca de nous consumidors. L’esdeveniment, que va reunir prop d’un centenar de professionals, principalment productors i comercialitzadors, va tenir lloc al Centre d’Innovació Gastronòmica de l’IMIDRA a Madrid, va comptar amb la representació de l’ICEX i la intervenció de consellers econòmics de les ambaixades espanyoles de països estratègics per a l’oví i cabrum nacional.

Durant la jornada, es van abordar temes clau com la internacionalització, els reptes i les oportunitats en mercats estratègics, l’impacte de l’Acord UE-Mercosur i les estratègies de comunicació per al sector. Actualment, un de cada cinc bens criats a Espanya s’exporta, consolidant el sector com un referent de qualitat i sostenibilitat al mercat global.

 

VIII Seminario Interovic

 

Mercats emergents: oportunitats clau per a l’exportació

A la primera taula rodona, Lidia Escribano García, cap de departament d’Aliments i Begudes de l’ICEX, ha ressaltat les línies de col·laboració amb INTEROVIC a nivell internacional i ha moderat els responsables de les oficines de l’ICEX a les Filipines, Singapur, Algèria i el Marroc .

Filipines: Silvia Torices, consellera econòmica i comercial de l’ICEX a Filipines, ha ressaltat la tendència d’un augment de poder adquisitiu d’una classe mitjana ascendent, el més gran del sud-est asiàtic i, per tant, l’oportunitat de poder absorbir la producció espanyola, recolzada a la imatge positiva del sector agroalimentari espanyol. Un altre factor favorable és el futur d’Acord de Lliure Comerç UE-Filipines, en aquests moments en avançat procés de negociació.

Singapur: Antonio García Rebollar va ressaltar que aquest país, amb el PIB per càpita més gran del Sud-est asiàtic, ofereix grans possibilitats per a la carn espanyola, especialment amb certificacions Halal i ecològiques.

Algèria: Cristina Eugenia Olazábal va subratllar que, per població i ús alimentari, la carn de xai té una projecció molt favorable a Algèria, i en especial la que prové d’Espanya, contrastada per la seva elevada qualitat i preus competitius. Les autoritats d’aquest país tenen interès a impulsar a mitjà termini un desenvolupament de la producció de carn d’oví i cabrum.

Marroc: Javier Sanz va apuntar a l’estacionalitat del mercat i al avantatjós accés dels ramaders espanyols, destacant contingents aranzelaris zero per a animals vius.

Pel que fa als Estats Units i Canadà, Diego Uriel, Especialista en Negocis Internacionals i Anàlisi Geopolítica, Estats Units i Canadà, va analitzar el potencial d’aquests mercats a causa de la seva baixa autosuficiència en carn d’oví i cabrum i la seva diversitat demogràfica, malgrat les incerteses geopolítiques.

“Sobre els riscos geopolítics, l’ús d’aranzel per part de les autoritats dels Estats Units, s’erigeix ​​més com una eina de càstig i negociació per reduir el dèficit comercial dels EUA que no pas com una maniobra proteccionista. A més, hi ha molta incertesa sobre quins són els possibles escenaris geopolítics, però s’augura una confiança suficient en l’estabilitat econòmica per al mitjà termini. Tot i això, les empreses europees poden experimentar xoc de mercat a curt termini, per la qual cosa han de minimitzar la seva exposició i dependència”, ha indicat.

 

Com comunicar al consumidor: transparència, passió i proximitat

Són aquests tres drivers que a la següent sessió del seminari s’han emfatitzat per reconnectar amb la societat i transmetre de manera efectiva les raons per consumir llet, xai i cabrit.

“Els nous formats digitals, les xarxes socials i la creixent sensibilitat cap a la sostenibilitat exigeixen adaptar els missatges i els arguments a una audiència més informada i exigent”, ha assenyalat Miguel Chico, comunicador, que ha animat a ressuscitar el relat com a activistes sectorials i ha apel·lat a la responsabilitat com a integrants del sector per a aquesta defensa de la funció del ramader al món rural: “alimentar el món”.

Però també l’evidència científica representa una oportunitat única perquè el sector lideri la transformació de la imatge pública. Mentrestant, Ramón De Cangas, dietista-Nutricionista i doctor en Ciència dels Aliments, ha recordat que “a la matriu alimentària la carn és clau: s’obliden altres substàncies molt beneficioses en aquest aliment, més enllà de minerals, proteïnes i vitamines necessaris que atresora. Veig sovint a la clínica que alguns consumidors s’allunyen d’un patró saludable com la dieta mediterrània en anar eliminant la carn”.

 

 

 

Claus per entendre l’impacte de Mercosur

La presentació d’Horaci González-Alemán, consultor estratègic en economia agroalimentària internacional, ha analitzat en profunditat la situació actual de l’Acord d’Associació UE-Mer

cosur i ha desglossat les seves possibles implicacions per a la producció i comercialització de lletó, xai i cabrit, com ara els nous aranzels, les exigències sanitàries i els estàndards de qualitat, així com l’impacte en la competitivitat del sector espanyol davant dels grans productors sud-americans.

“Europa necessita més socis i ha de sortir del sistema bipolar dels Estats Units–Xina. L’acord UE-Mercosur significa més mercats, però més competència. A la curta guanyen ells, a la llarga nosaltres. Pot ser una gran oportunitat per a la producció amb segells d’origen ia més, l’alimentació animal es pot abaratir (soja i blat de moro), que afavorirà la cabana ramadera. No hi ha el risc que França i Polònia puguin crear una minoria de bloqueig per posar-la en marxa, però hem d’estar vigilants a la millora dels seus estàndards mediambientals i socials”, ha explicat.

Celebra amb Xai! Una campanya per rejovenir el consum

Beatriz Casares, directora de comunicació d’INTEROVIC, va presentar la nova campanya promocional “Celebra amb Xai!”, finançada amb fons europeus i dissenyada per impulsar el consum de llet, xai i cabrit a Espanya. L’estratègia inclou:

A la llar: a través de la col·laboració amb cuiner, la proposta de receptes innovadores, plats preparats i delivery.
Fora de la llar: col·laboració amb grans grups gastronòmics i participació en esdeveniments com a festivals de música.

Aquesta iniciativa cerca rejovenir el perfil del consumidor i destacar la versatilitat i l’origen responsable d’aquestes carns.

Cloenda de l’esdeveniment

Raúl Muñiz, president d´INTEROVIC, va tancar el seminari destacant la importància de la unitat i la col·laboració dins del sector. Va subratllar que la sostenibilitat i la qualitat continuaran sent els pilars fonamentals per consolidar el lideratge de l’oví i cabrum espanyol als mercats internacionals.

 

 

Col·laboradors