El grup oví-caprí d’ANAFRIC va celebrar la seva trobada anual el passat 12 de març en Cartagena (Múrcia). Van assistir a l’esdeveniment més de 60 participants, entre ells una important representació de la indústria pelletera.
En els últims anys el mercat de pells de xai espanyol ha anat cobrant més importància, de manera que obtenir pells de la màxima qualitat s’ha convertit una necessitat pel sector de l’oví de carn.
Per abastar aquet assumpte, durant la conferència i taula rodona es van exposar els aspectes que des de la indústria pelletera son necessaris controlar per la millora de la valoració de la pell de xai espanyol, sent necessària la cooperació i coordinació de totes baules de la cadena de valor.
Així mateix, es va presentar l’estudi que s’està duent a terme per analitzar aquells factors que fan que unes pells siguin més aptes que les altres i a on es treballa per analitzar quines són les causes dels tres principals defectes, amb l’objectiu d’elaborar una guia de bones pràctiques.
Després d’un ampli debat, el grup va concloure que es necessari trobar l’estratègia que permeti oferir pells de qualitat uniforme tenint en compte la pressió que exerceixen les pells sintètiques en el mercat.
Un altre dels temes abordats a la jornada va ser la problemàtica que enfronta la ramaderia actualment: les resistències als antimicrobians i el repte de reduir el seu ús.
Els representants de NANTA van presentar els resultats d’un estudi que han dit a terme sobre la reducció dels antibiòtics en el sector oví de carn destacant la necessitat de que qualsevol pla de reducció ha de ser plantejat en tota la cadena. Es va informar als treballadors que s’estan duent a terme en la detecció i correcció d’aquells punts crítics detectats, l’establiment de plans de prevenció i profilaxi (bioseguretat i vacunació), la investigació de solucions nutricionals, la monitorització de patògens i la sensibilitat d’aquests als antimicrobians, així com la innovació orientada a una major eficiència dels tractaments.
D’altra banda, també es va comptar amb la participació del gerent i la responsable de campanyes europees d’INTEROVIC que van exposar als assistents la campanya nutricional i les accions de promoció tant en el mercat nacional com internacional. També van presentar el treball iniciat titulat “Pla Brexit” per analitzar aquelles oportunitats de lideratge dels mercats europeus i com posicionar el nostre producte un cop Regne Unit deixi de formar part de la UE.
La jornada va comptar amb el patrocini de l’empresa BLASAU, empresa especialitzada en la fabricació de productes d’escorxadors, sales d’especejament i industria agroalimentària, i NANTA empresa especialitzada en alimentació animal.
Les empreses associades d’ANAFRIC que han participat al esdeveniment son: Carnes Frescas, Carnes Selectas Cinco Villas, Cárnicas Coviher, Cárnicas Sierra Sur, Carns Prior, Companyia General Càrnia, El Ovino de Segovia, Ganados Ovimancha, Inescar, Los Chengos, Matadero de Huesca, Moralejo Selección, Nanta, Murgaca (siendo en esta ocasión el anfitrión), Ovinos Manchegos y Roca 1927 Grup Carni. Los asistentes por parte de la industria de las pieles fueron: Alherpell, Colomer Group, Derpicu, Ebropiel, Eusebio Nomen, Inpelsa, Merpiel, Pieles Balanza, Pieles Quintana, Riba Guixa y Russo de Casandrino. También se contó con la asistencia del gerente del Cluster Leather Barcelona.
Anafric es la principal associació en representativitat de comercialitzadors de carn de oví-cabrum, agrupant el 69% del volum en tones comercialitzades per les 34 principals comercialitzadores d’Espanya (font: Alimarket).