El 98% dels espanyols mengen carn amb diferent freqüència, segons indiquen les dades més significatives de l’Estudi d’opinió sobre la importància del sector carni a Espanya elaborat per Sigma Dos per al Fòrum Ramader-Càrnic i que ha estat presentat avui a Madrid per Rosa Díaz, directora general de Sigma Dos, i José Luis Rojo, director de projectes, i Gregorio Rodríguez, director del Fòrum..
Segons l’anàlisi realitzada per l’empresa capdavantera en estudis de mercat i demoscòpia, més de la meitat de la població (52,5%) menja algun tipus de carn entre dues i tres vegades a la setmana, i el 28,5% ho fa amb més freqüència. El 12,6% consumeix carn almenys un cop per setmana i el 4,4% la consumeix ocasionalment. Només l’1,5% dels espanyols no mengen mai carn. A més, el consum mitjà és molt semblant entre homes (52,9%) i dones (52,1%).
L’estudi reflecteix que l’estabilitat en la freqüència de consum de carns és la pauta dominant a totes les edats, excepte entre els més grans de 65 anys. La majoria de la població (un 53,7%) n’ha mantingut el consum en els darrers anys, i fins i tot un 6% ho ha incrementat. Entre els que indiquen que ho han reduït, gairebé un 10% refereix que menja carn de més qualitat.
Per als que diuen que n’han reduït el consum, els motius més freqüents que hi han portat són, per aquest ordre, la percepció que consumien massa carn (26,3%) i el preu (24%). Darrere hi ha factors més ideològics, de creences o d’informació inexacta sobre aspectes com el maneig dels animals o la creença falsa que els animals es tracten amb medicaments i hormones.
El 83% creu que és important potenciar el sector ramader carni per reduir la nostra dependència d’altres mercats internacionals i el 82% creu que és un sector que s’ha de cuidar des de les administracions perquè és vital per a l’economia i contribueix al seu enfortiment
El 78,3% de la població espanyola afirma que, en el moment de comprar carn dóna molta o força importància a la seva procedència nacional o local i que valora molt o força importància a la seva procedència nacional o local i que valora molt o força la informació sobre la traçabilitat, l’origen i les condicions de producció de la carn.
Percepció social i econòmica del sector
El 86,6% de la població espanyola considera que el sector ramader carni és fonamental per a altres sectors com el comerç, la restauració, l’hostaleria o el turisme, segons l’estudi de Sigma Dos, que revela dades molt poc conegudes sobre la percepció que tenen els espanyols sobre el paper social i econòmic del sector.
Així, el 84,9% de la població pensa que aquest sector dinamitza l’economia rural i en garanteix el futur i el 83,1% indica que afavoreix l’estabilitat de la població de manera que ajuda a evitar la despoblació de les zones rurals.
El 68,6% del total de la població desconfia de la informació que arriba a través de xarxes socials, i potser per això, el 72,8% dels qui s’informen a través d’elles diuen que la contrasten amb altres mitjans
D’altra banda, el 83% creu que és important potenciar el sector ramader carni per reduir la nostra dependència d’altres mercats internacionals i el 82% creu que és un sector que s’ha de cuidar des de les administracions perquè és vital per a l’economia i contribueix al seu enfortiment. A més, el 82,1% considera que el sector ramader carni és una font important de creació d’ocupació directa i indirecta, i més del 80% de la població destaca la importància del sector ramader carni en l’àmbit rural.
És important assenyalar que s’aprecia una bretxa generacional que es manifesta que tots els valors econòmics, socials, de modernitat i percepcions sobre sostenibilitat i benestar animal tenen menys reconeixement entre els menors de 30 anys. Tanmateix, aquest segment d’edat mostra opinions molt favorables cap a la importància d’aquest sector per a l’economia i l’ocupació en general i en particular al medi rural.
El sector és objecte d’informació falsa i mentides
El 72,8% dels espanyols creu que en els darrers anys s’han produït informacions falses o bulls per desprestigiar el sector i el consum de carn. Els bulls sobre el sector tenen un rerefons ideològic per al 85% dels que reconeixen la seva existència.
El 68,6% del total de la població desconfia de la informació que arriba a través de xarxes socials, i potser per això, el 72,8% dels qui se n’informen diuen que la contrasten amb altres mitjans.
En qualsevol cas, és important tenir en compte l’impacte de la “informació” a través de les xarxes, sobretot entre els més joves, per a qui són, juntament amb la televisió, la font d’informació principal.
La societat espanyola reclama una major atenció de les administracions públiques al sector ramader-carni espanyol
El suport de les administracions públiques per protegir el sector ramader-carni davant les polèmiques i informacions falses sobre el seu impacte mediambiental o els aspectes negatius del consum de carns és reclamat pels espanyols, ja que el 66,1% de la població creu que no ho està fent, segons revela l’estudi de Sigma Dos.
Igualment, la població considera la carn un aliment essencial i indispensable i, per facilitar-ne el consum, el 88,2% reclama la reducció de l’IVA de la carn com a aliment bàsic, igual que s’ha fet respecte d’altres aliments. A més, el 91,3% espera que des de les administracions públiques s’adoptin mesures per impulsar-ne la innovació i la competitivitat.
I finalment, s’espera de les administracions públiques una millor comunicació de la importància del sector, així com de les millores i avenços que està desenvolupant, ja que el 66,9% dels enquestats creuen que aquesta comunicació no és adequada.
També interessa: