Catorze de les organitzacions ramaderes, agroalimentàries i veterinàries més destacades del nostre país (Anice, Anprogapor, Apromar, Asaja, Aseprhu, Asoprovac, Aviança, Cesfac, COAG, Cooperatives Agroalimentàries d’Espanya, Federovo, Intercun, UPA i Veteindústria) unit i han enviat un comunicat conjunt dirigit directament al ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, perquè des d’Espanya es rebutgi el nou Reglament Europeu relatiu a la protecció dels animals durant el transport i les operacions connexes, pel qual es modifica el Reglament (CE) núm. 1255/97 del Consell i es deroga el Reglament (CE) núm. 1/2005 del Consell.
Les organitzacions al·leguen que el nou reglament no té prou base científica i no assegura una millora en el benestar dels animals durant el transport respecte de la situació actual. Les mesures exigents del nou reglament arriscarien la sostenibilitat econòmica de moltes àrees rurals en territoris més desafavorits i despoblats, reduirien la diversitat cultural i beneficiarien els interessos de països que ocupen una posició privilegiada per al comerç d’animals, mentre es condemnaria als països perifèrics ( i als territoris insulars) a un greu desavantatge competitiu, que suportarien costos desproporcionats, segons apunta el comunicat.
A més, la nota de premsa apunta que Espanya és un dels països principals productors de la UE i complir aquesta nova normativa implicaria la disminució de la capacitat productiva i de la competitivitat de la producció ramadera i d’aliments d’origen animal del nostre país.
Aquestes són les principals raons per les quals no és viable aquest Reglament:
1. Impedeix el comerç just i equilibrat entre els països membres de la Unió Europea. Per efecte de la limitació de les hores de viatge i de les temperatures permeses per al transport, els ramaders espanyols no podrien rebre animals per a la cria de països on es compren actualment, ni tampoc exportar genètica d’alt valor a la resta del món.
2. Càrrega administrativa sense precedents. Les obligacions recollides a la proposta de norma comporten un cost administratiu, burocràtic i de personal molt alt i moltes granges no compten amb mitjans per dur-ho a terme i els més petits seran els més afectats.
3. El sector de producció animal espanyol pateix una clara discriminació per la seva situació geogràfica i condicionants naturals. A la proposta de norma, les temperatures i la diversitat geogràfica del nostre país ens condicionen i aquesta proposta suposa un greuge comparatiu respecte a altres regions europees ateses les temperatures mitjanes d’Espanya.
4. Treball nocturn. Les dificultats per transportar animals durant el dia en períodes llargs de l’any obligarà els treballadors del sector ramader i les activitats connexes a treballar més hores durant la nit. Això implicaria que la producció animal tindria un cost més gran, més riscos laborals, més dificultats per conciliar i més risc per a la seguretat viària, entre d’altres.
5. Disminució de les exportacions. Si aquesta proposta progressa, la capacitat exportadora d’Espanya es veuria reduïda greument. L’impacte no afectaria únicament els ramaders, sinó també la cadena alimentària que depèn dels productes d’origen animal (indústries de transformació i especejament, principalment, però també les fàbriques de pinsos i d’insums necessaris per a la producció animal i dels seus productes transformats, i els transportistes d’animals i els seus productes).
6. Inflació i disminució dels ingressos de l’Estat. Si s’aprovés el text, el consumidor pagaria els increments de cost de producció dels productes de la cistella bàsica. Seria més car consumir carn, ous o peix, especialment per a les persones amb rendes més baixes de la població.
*Imatge generada per IA, freepic