El 83% dels consumidors han modificat els seus hàbits de compra per la inflació. El preu, per davant de la qualitat

L’Enquesta sobre Hàbits de Compra i Consum 2023, elaborada per la Mesa de Participació Associacions de Consumidors (MPAC), un fòrum de debat format per les associacions de consumidors Avacu, FUCI, UNAE i Uncauce, juntament amb Mercadona, s’elabora de 3.500 famílies de 17 autonomies i les dues ciutats autònomes durant el primer semestre de l’any- ha conclòs que el canvi dels costums de compra de la societat espanyola durant el 2023 com a conseqüència del context econòmic consolida una tendència iniciada fa tres anys.

 

Per primera vegada des que la MPAC realitza aquesta enquesta s’observa una reducció en la compra de productes frescos, principalment peix, carn, pasta i llegums, i l’augment conseqüent de l’adquisició de producte congelat (per exemple, la carn passa del 6 % el 2022 al 10% aquest any i el peix, del 29% al 36%).

 

Tot i que la proximitat continua sent el factor principal a l’hora d’escollir un establiment de compra (53 %), el preu ha avançat a la qualitat (48 % davant del 46 % de l’any passat) i aquesta última baixa fins a un 38 %, davant al 51% del 2022.

Pel que fa a l’elecció dels productes alimentaris, el preu s’imposa clarament i passa del 24% el 2022 al 38%, en detriment de la qualitat, que passa del 42% al 29%.

El supermercat es manté com el format comercial preferit pels consumidors per a les seves compres d’alimentació i gran consum (62 %), encara que decreix dos punts; també sostenen les seves xifres els mercats municipals (6 %), i augmenten les compres als petits comerços i botigues especialitzades i, sobretot, les online, que guanyen 6 punts i arriben a 7 % (encara que només un 40 % indica que les utilitza o utilitzarà).

Per primera vegada des que la MPAC realitza aquesta enquesta s’observa una reducció en la compra de productes frescos, principalment peix, carn, pasta i llegums, i l’augment conseqüent de l’adquisició de producte congelat (per exemple, la carn passa del 6 % el 2022 al 10% aquest any i el peix, del 29% al 36%).

 

 

Col·laboradors