El marc de l’Estratègia Alimentària de Catalunya, i amb la col·laboració amb la Fundació Alícia, el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, a través de la Direcció General d’Empreses Agroalimentàries, ha creat dos nous prototips culinaris amb el xai i els llegums per incrementar el valor afegit d’aquests dos productes. Concretament amb el xai s’ha creat un guisat de 5a gamma amb les parts del xai que tenen menys valor comercial.
Fruit d’aquesta col·laboració amb la Fundació Alícia, i en el marc de l’Estratègia Alimentària de Catalunya, a principis d’any es va iniciar el projecte “Elaborats de productes del sector primari per incrementar-ne el valor afegit”. La base d’aquesta iniciativa és fomentar la innovació en petites i mitjanes empreses i productors del sector primari i acompanyar-los en la ideació i el desenvolupament de nous productes que suposin un valor afegit pel seu potencial culinari i gastronòmic.
Vincle amb la cultura del país
L’elaborat a partir de carn de xai és estratègic per potenciar un sector que es veu afectat per una baixada de producció i consum. Com a producte amb un gran vincle amb la cultura alimentària del país, es visualitzen oportunitats en termes de territori i paisatge i la possibilitat de treballar amb races autòctones.
Per idear els nous productes, es van incorporar al projecte aliances estratègiques transversals amb la participació del Grup Llobet, l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, PRODECA i l’IRTA.
L’objectiu és crear nous elaborats fàcils i senzills d’elaborar, comprensibles i identificables per les persones consumidores, ser productes reals i no productes transgressors, estar basats en el coneixement gastronòmic o que garantissin un preu ètic i coherent per a elaboradors, transformadors i consumidors .