COAG presenta una campanya per aconseguir una assignatura sobre cultura agroalimentària a col·legis i instituts

La Coordinadora d’Organitzacions d’Agricultors i Ramaders (COAG) ha presentat una campanya perquè els continguts sobre el sector agroalimentari s’imparteixin d’una manera més àmplia i objectiva al temari obligatori d’educació primària i secundària. “Aspirem a assolir una assignatura específica sobre cultura agroalimentària per apropar a l’alumnat i als professors la realitat de la producció d’aliments i la seva transformació. Per això, s’han de modificar les lleis en matèria educativa tant a nivell estatal com autonòmic”, ha subratllat el secretari general de COAG, Miguel Padilla.

 

 

 

Per demanar el màxim nombre de suports possibles, COAG ha elaborat un exhaustiu informe que ja ha presentat grups polítics amb representació al Congrés dels Diputats i tot el teixit associatiu relacionat amb aquesta iniciativa: més de 40 associacions de pares i mares d’alumnes , professorat, nutricionistes, organitzacions professionals de la cadena alimentària, pedagogs, ja coneixen aquesta iniciativa.

A més, ben aviat es presentarà la iniciativa als ministeris d’Educació, Agricultura, Sanitat i Drets Socials, Consum i Agenda 2030 i s’ha llançat una campanya de recollida de signatures.

 

Des de COAG esperen que aquesta anàlisi serveixi per justificar la importància i la necessitat de realitzar una campanya d’incidència política des de la societat civil, preocupada per la gairebé inexistent presència del sector agroalimentari a l’ensenyament obligatori de l’alumnat espanyol

 

Les tres temàtiques que constitueixen l’eix del document –alimentació, salut i cadena agroalimentària – no només estan fortament interrelacionades, sinó que tenen un paper molt important en la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Per aquesta raó, COAG ha realitzat un estudi sobre la presència que tenen aquestes temàtiques al currículum d’ensenyament obligatori. D’una banda, s’han analitzat els sabers bàsics que estableix la normativa d’educació primària, secundària i batxillerat i la seva representació als llibres de text.

“Partim d’un currículum estatal molt ambiciós quant a continguts, però poc concret, que posa el focus en la ciència, la tecnologia, la sostenibilitat i l’urbà, però que en general mostra un sector agroalimentari esbiaixat i filtrat pel medi ambient i sota una visió eminentment urbana. Per exemple, al batxillerat el terme “agricultura” apareix 5 vegades, quatre d’elles citat simplement com a exemple, i la cinquena en el context de “la contaminació, la salinització i la degradació del sòl i les aigües”, als temaris corresponents a les assignatures de Biologia, Geologia i Ciències Ambientals. Una cosa semblant passa amb el terme ramaderia, que apareix només 3 vegades”, ha subratllat Jaume Bernis, responsable d’aquesta iniciativa a la Comissió Executiva de COAG.

 

Demanen que l’educació obligatòria ofereixi a les noves generacions una formació molt més profunda i extensa, i en tots els nivells educatius, sobre la importància de l’alimentació en les facetes de salut, economia i societat

 

Des de COAG esperen que aquesta anàlisi serveixi per justificar la importància i la necessitat de realitzar una campanya d’incidència política des de la societat civil, preocupada per la gairebé inexistent presència del sector agroalimentari a l’ensenyament obligatori de l’alumnat espanyol.

Per tant, demanen que l’educació obligatòria ofereixi a les noves generacions una formació molt més profunda i extensa, i en tots els nivells educatius, sobre la importància de l’alimentació en les facetes de salut, economia i societat, arribant al punt, si es considerés necessari, de la incorporació duna assignatura que abordi aquests temes. “Apostar per l´educació dels més joves és invertir en el coneixement i la salut de les noves generacions”, ha postil·lat el responsable d´aquest projecte a la Comissió Executiva de COAG, Jaume Bernis.

 

Amplia la informació en aqust enllaç.

 

Altres informacions d’interès

ÚLTIMES NOTÍCIES

El Grup Vall Companys, un dels principals referents de la indústria agroalimentària espanyola, va tancar l’exercici 2024 amb una facturació global de 4.163 milions d’euros i es va posicionar com el primer grup empresarial del sector de l’alimentació a Espanya. Una part molt significativa d’aquesta activitat es concentra a Aragó, on la companyia va assolir una facturació de 904 milions d’euros, cosa que representa el 21,7% del total del grup. Aquesta aposta estratègica per la regió es tradueix en una sòlida implantació industrial, amb sis fàbriques i un centre logístic distribuïts a diferents localitats aragoneses. Presència industrial a Aragó La companyia compta amb una planta de pinsos i un escorxador de porcí a Ejea de los Caballeros, una fàbrica de farina a Tardienta, una incubadora avícola a Sástago, una planta de processament de subproductes a Mercazaragoza i un assecador i comercialitzadora de pernil a Calamocha. Aquesta xarxa de centres genera més de 2.360 llocs de treball directes a la comunitat. Inversió i eficiència productiva Durant el 2024, Grup Vall Companys va destinar més de 8,2 milions d’euros a noves inversions a Aragó, amb l’objectiu de modernitzar les instal·lacions, millorar l’eficiència energètica i incorporar tecnologies d’última generació. Destaca la inversió realitzada a Calamocha, on s’han instal·lat plaques solars i calderes de biomassa, i s’hi ha incorporat tecnologia d’altes pressions per garantir la competitivitat als mercats internacionals. També s’han executat millores importants a Ejea i Mercazaragoza, amb un fort component en autoconsum energètic. Aragó, eix de l’economia circular del Grup La comunitat aragonesa també s’ha convertit en el centre neuràlgic dels projectes d’economia circular del grup. Entre ells, el desenvolupament de Biovall Heparine Science en col·laboració amb Bioibèrica, per a la producció d’heparina a partir de mucosa porcina, i l’ampliació de VEOS Ibèrica, a Monzón, especialitzada en la transformació de sang porcina en ingredients proteics. Aquest darrer projecte preveu una inversió superior a 71 milions d’euros, amb la incorporació de línies de producció per a col·lagen i plasma destinats al consum humà. Talent, formació i projecció internacional L’aposta pel talent local i la formació contínua és un altre dels pilars del grup, que compta amb més de 200 convenis amb universitats i centres de formació professional, molts a Aragó. El 2024, Vall Companys va invertir més de 480.000 euros en formació interna, cosa que li ha valgut el reconeixement com a TOP Employer per cinquè any consecutiu. En paral·lel, el grup manté la seva projecció internacional a Amèrica Llatina, on des del 2017 ha desenvolupat aliances a països com Perú, Colòmbia, Mèxic, Uruguai i Brasil, fomentant la producció local i generant noves oportunitats professionals per al seu equip. Enviar comentarios Paneles laterales Historial Guardado Resultados de traducción disponibles
El Grup Vall Companys, un dels principals referents de la indústria agroalimentària espanyola, va tancar l’exercici 2024 amb una facturació […]
Veure més

Col·laboradors